Geachte gemeente,
We zijn eruit…
Op donderdag 18 november hebben we als werkgroep bouw samen met onze architect het contract ondertekend met aannemer Friso, glasbedrijf Balink en installateur CBS.
Friso zal de nieuwbouw en de verbouw- / onderhoudswerkzaamheden uitvoeren. Friso zal met installateur CBS en glasleverancier Balink samenwerken om het werk op een geplande manier te laten verlopen. Op een nader te bepalen moment zal een schildersbedrijf worden toegevoegd om de puntjes op de i te zetten.
Als werkgroep zijn we erg blij dat we afspraken hebben kunnen maken met de verschillende partijen om binnen het door de kerkenraad vastgestelde budget van € 2,5 miljoen te blijven. Het budget heeft ons genoodzaakt om in dure bouwmateriaal tijden andere keuzes te maken over met name de fundering. Door het maken van een fundering op palen is het niet noodzakelijk om grond af te voeren. De grond die blijft op het bouwterrein en dient als opvulling op de plaats waar de fundering van de kosterswoning en de voorhof wordt verwijderd. Dit heeft een forse besparing opgeleverd.
De planning van de aannemers is nog niet voorhanden, maar de mondelinge planning geeft aan dat direct na het gereed zijn van de asbestsanering er wordt begonnen met de sloop van de kosterswoning en de voorhof. Gehoopt wordt dit in december nog uit te voeren. Door een grote groep zeer enthousiaste vrijwilligers is hard gewerkt om alle losse delen uit de kerk te verwijderen. Wij zijn erg blij met zoveel enthousiasme en saamhorigheid van de vrijwilligers.
In januari zal worden begonnen met de werkzaamheden door Friso en CBS. Hoe de volgorde van werkzaamheden in de planning staat is nu nog niet bekend.
Met de verschillende klankbordgroepen is overleg geweest en zal nog verder overleg nodig zijn. Met de groep facilitair zijn een tweetal kerken bekeken waarbij voornamelijk is gekeken naar de keukenvoorziening. Met de groep inrichting is overleg gaande. De groep multimedia en de architect heeft overleg gehad met adviseur Jan Bril over met name de geluidsvoorziening en de akoestische optimalisatie van het orgel. Hierbij was ook Bob van der Linden aanwezig.
Op meerdere fronten zijn we bezig met de voorbereidingen om tot een goed resultaat te komen en het maken van een open kerk binnen Sneek.
Als werkgroep zijn we blij dat we de uitvoeringsfase van dit hele mooie project mogen begeleiden en we zijn dankbaar voor het geschonken vertrouwen uit de kerkenraad.
Met vriendelijke groeten,
- Tjeerd van der Kooi
- Jan Klasen
- Jan Hiddo de Boer
- Berend Mooibroek
Januari 2021
Vergunning !
Van de gemeente Súdwest Fryslân kregen wij op 26 januari 2021 het bericht dat men geen beroepschrift heeft ontvangen tegen de verleende omgevingsvergunning voor de verbouw van de Martinikerk. Daarmee is voor ons het proces om tot een omgevingsvergunning te komen afgerond. Een intensief en langdurig proces, dat we met dit resultaat willen kenmerken als een mijlpaal!
Wij kunnen nu beginnen met de aanbestedingsfase en de voorbereidingen voor de verbouw. Intussen zijn wij al volop bezig met de afronding van het bestek en de begroting. Het college van kerkrentmeesters en de kerkenraad zullen straks op basis van betrouwbare gegevens besluiten moeten kunnen nemen. Ook kunnen de klankbordgroepen nu concreet aan de slag omdat wij geen aanpassingen meer hoeven te verwachten in het ontwerp.
Op korte termijn zullen er voorbereidingen getroffen moeten worden voor sloop- en voorbereidende bouwwerkzaamheden. De te verbouwen en te slopen bouwdelen zullen leeggehaald moeten worden en dat is nog een behoorlijke klus. Gelukkig hebben zich al vrijwilligers gemeld die mee willen helpen. Daar zijn wij blij mee want er zijn straks veel handen nodig.
Wij hopen dat het werken aan een te vernieuwen kerkgebouw ons allemaal veel positieve energie zal geven. Ook dat veel leden van onze gemeente op allerlei terreinen zullen willen bijspringen. En dat kunnen wij ook wel gebruiken na een periode waarin het corona-virus ons in ons doen en handelen erg beperkt heeft. Nu het ook daarmee langzaam naar een oplossing lijkt te gaan kunnen wij elkaar straks, hopen wij, weer zien en ontmoeten. Samen bouwen aan de toekomst voor onze gemeente.
Jan Hiddo de Boer
Jan Klasen
Berend Mooibroek
Tjeerd van der Kooi
Mei 2021
Veranderingen
Toen wij eind januari bericht van de gemeente Súdwest Fryslân ontvingen, dat wij definitief vergunning kregen voor de ver-/nieuwbouw van de Martinikerk, hebben wij direct de toen mogelijke vervolgacties opgestart. De architect kon beginnen met het afronden van het totale bestek en alle tekeningen. Voor ons werd met name de vraag belangrijk of wij ook daadwerkelijk het volledige ontwerp, waar nu de vergunning voor klaar ligt, kunnen realiseren. Past het nog, in redelijke mate, binnen de destijds door ons aan de kerkenraad gepresenteerde begroting?
Wij hebben hier als bouwgroep veel aandacht aan moeten besteden. Met name de kosten die veroorzaakt zouden worden door de betonconstructie en het installatietechnische deel, hebben aanvullend onderzoek nodig gemaakt. Daarbij staan wij onder behoorlijke tijdsdruk, want wij willen graag zo snel mogelijk daadwerkelijk van start gaan met de bouw en alle daaraan gerelateerde activiteiten.
De beoogde kelderruimte met daarin lift, berging en toiletten, blijkt een aanzienlijke kostenoverschrijding op te leveren. De bouw van deze ruimte is ons destijds extern voorgespiegeld als goed uit te voeren binnen de toen geldende begroting. Dat blijkt nu fors tegen te vallen. Oorzaken zijn de hogere bouwkosten door de noodzakelijk aan te brengen damwandconstructie en bronbemaling. Het grondwater niveau blijkt namelijk al op 90 cm te liggen. Ook blijkt de grond over het gehele te bebouwen terrein sterk vervuild te zijn. Dit geeft een grote kostenoverschrijding bij het afvoeren van de vervuilde grond, die bij het maken van de kelder vrij zou komen. De regelgeving over het afvoeren van dergelijke vervuilde grond is de laatste jaren veel strenger geworden. Al met al wordt de prijs voor een kelder te hoog en hebben wij ervoor moeten kiezen de optie kelder te laten vervallen. De gedachte kelderruimtes (toiletten, berging en installaties) moeten wij nu dus elders onderbrengen. Dat is gelukt door de toiletten nu in de klokkentoren te positioneren en de installaties in de vrijkomende ruimte van de liftschacht. Een werkruimte voor het kerkelijk bureau en aanvullende berging is nog in onderzoek. Wij denken dat het gaat lukken. Qua uiterlijk gaat het ontwerp er daarmee niet anders uitzien. Het open en uitnodigende karakter blijft, de oude kerkmuren blijven zichtbaar.
Wat betreft het installatietechnische deel zijn wij nu zover dat wij grotendeels binnen de begroting kunnen blijven. Maar ook hier blijft het een zoektocht naar de beste oplossing binnen het begrootte. Wij willen heel veel, ook qua duurzaamheid, maar het moet uiteindelijk wel betaald kunnen worden.
Kostenverhogingen zijn er ook doordat de prijzen van materialen sterk verhoogd zijn. Wij hadden daar rekening mee gehouden, maar door de Corona-crisis is dit nog hoger dan gedacht. De Corona-crisis heeft zo wie zo een sterk kostenverhogend effect.
De oriënterende gesprekken die wij tot nu toe hebben gehad met mogelijke uitvoerders en leveranciers geven een steeds nauwkeuriger beeld. Niet alleen wat betreft het financiële deel als ook het uitvoerend deel. Zo willen wij ook graag antwoord op vragen als, wanneer kunt u starten en wanneer verwacht u dat het werk opgeleverd kan worden. Het zou ook heel mooi zijn als bedrijven uit onze eigen stad deze bouw uitvoeren.
Wij verwachten dat met het huidige pakket van ons programma van eisen de totale ver-/nieuwbouwkosten hoger zullen uitvallen dan het in 2019 begrote bedrag. De verhoging past binnen de prijsontwikkelingen die zich de laatste twee jaar hebben voorgedaan. Dit is voorgelegd aan het college van kerkrentmeesters en zal op korte termijn aan de kerkenraad voorgelegd worden. Er zal dan een besluit genomen moeten worden over het budget waarbinnen gebouwd moet worden.
Flankerend lopen er momenteel meerdere initiatieven om subsidieaanvragen voor de ontbrekende financiering rond te krijgen. Een grote en gecompliceerde klus.
Zodra de corona-perikelen het toelaten zullen wij graag dag- of avonddelen organiseren waarbij u binnen kunt lopen voor informatie. Wij zien ernaar uit om u persoonlijk bij te praten over dit boeiende, moeilijke, tijdrovende maar voor onze gemeente zo belangrijke project.
De bouwgroep,
Jan Hiddo de Boer
Jan Klasen
Tjeerd van der Kooi
Berend Mooibroek